U nastavku ćemo se osvrnuti na to kako možeš prepoznati osobu koja ima izraženu empatiju, zašto su ove osobe važne u timu, što ih motivira, a što posebno demotivira. Drugim riječima, kako voditi osjetljive zaposlenike?
Bi li za nekog od svojih zaposlenika rekao/la da je:
- odličan slušač
- ima mnogo ideja
- lako upravlja odnosom s klijentom
- kontinuirano brine o potrebama drugih kolega
- perfekcionist
- vidljivo mijenja raspoloženja
- lako se uzruja/ima suze u očima
- nestrukturirano se izražava (bolji je u pismenoj komunikaciji)
Ako je tvoj odgovor potvrdan na više navedenih konstatacija, vjerojatno u timu imaš osobu koja ima karakternu osobinu prisutnu prema nekim istraživanjima u 15-20% populacije, a riječ je o visokoosjetljivoj osobi tj. osobi s iznimno izraženom empatijom.
Hipersenzibilnost (visokaosjetljivost) se smatra karakternom osobinom koja osobi omogućava da bolje primjećuje stvari u okolini, osjeća tuđa raspoloženja, vidi tuđe poglede, čita neizrečeno zbog čega odlično razumije potrebe klijenata/kolega. Hipersenzibilne osobe osjećaju kad u prostoriji nije nešto kako treba (osjećaju vibru), imaju tzv. rendgensko opažanje.
Ova se karakterna osobina tek odnedavno proučava, tako da ih psiholozi opisuju na razne načine:
Dr. Elaine Aron, Elena Lupo i Rolf Sellina ih nazivaju hipersenzibilne osobe. Christel Petitcollin ih naziva iznimnomisleće osobe, a zbog brzine razmišljanja i neprestanog naviranja misli koje putuju brzinom svjetlosti. Jeanne Siaud-Facchin ih naziva višestruko darovitima jer imaju sjajnu inteligenciju, izoštreniju od prosjeka te mnogo talenata.
Kako doprinose timu?
Emotivnost je kod ovih osoba razvijenija nego kod većine i zbog bioloških i genskih razloga misle najprije srcem, a tek onda mozgom. Desna polutka mozga im omogućava da su iznimno intuitivni i kreativni, lakše prepoznavaju rizike i pronalaze odgovore na izazove.
Imaju sposobnost nanjušiti rizik, izvrsni su slušači koji se poistovjećuju s govornikom, a zbog brzog mozga i jako izraženog instinkta lakše dolaze do rješenja. Zbog svega navedenog ove su osobe iznimno važni članovi tima i još bolji lideri.
S obzirom da se radi o osobama koje drugačije vide i osjećaju podražaje u odnosu na većinu, ove je osobe lako demotivirati i time znatno ograničiti njihove potencijale.
Kako ih motivirati, a kako demotivirati?
Ovim osobama potrebno je vrijeme za predah više nego drugima. Kratke stanke omogućavaju im da vrate bistrinu uma jer se zbog kontinuiranog razmišljanja, rješavanja, analiziranja i stvaranja dovode do iscrpljenosti, gubitka energije i hrabrosti.
Zbog dominacije emotivnog dijela mozga ove se osobe ne snalaze u bešćutnom svijetu. Pohvali ih za odlično napravljen posao.
Ovim osobama potrebno je dodatno vrijeme kako bi strukturirali bujicu misli i ideja koje im kontinuirano naviru. Nemoj ih hvatati za svaku riječ i zadavati nerealne rokove.
Grupno pozivanje na odgovornost njih će posebno demotivirati, neće razumjeti tvoju poruku, a iscrpit ćeš im dodatno energiju i ugasiti nove ideje koje bi mogli s tobom podijeliti.
Ove osobe odlaze kad se njima manipulira. Stoga, nikako im nemoj bacati mrkvu i očekivati od njih rezultat.
Zanima te više o ovoj temi?
O ovoj i drugim temama kako voditi osjetljive zaposlenike radimo s tobom na mentorskom programu “Od stručnjaka do poduzetnika”.
Ako razmišljaš o tome kako ojačati svoje poduzeće i samopouzdanije donositi odluke, to možeš dobiti kroz naš program Poslovne pismenosti.
Ovo je jedinstveni program koji ti omogućava transformaciju da od vrhunskog stručnjaka postaneš uspješan poduzetnik.
Prije početka poslovanja bio/la si stručnjak u određenom području – arhitekt/ica, programer/ka, projektant/ica, stolar/ica, dizajner/ica, terapeut/kinja ili neki drugi stručnjak.
Kad si postao/la poduzetnik/ca tvoja se uloga preko noći promijenila. Kao direktor/ica počinješ brinuti o prodaji, marketingu, financijama, administraciji, upravljanju klijentima, pregovorima s dobavljačima, odabiru zaposlenika i drugome.
Zbog niza uloga koje dnevno mijenjaš, u situaciji si da gasiš požare u poslovanju.
Cilj ovog programa je da ti osigura poduzetničke vještine i znanja kako bi mogao/la prestati gasiti požare.
Program se temelji na nizu izazovnih poslovnih situacija s kojima su se poduzetnici suočili u prvim godinama poslovanja.
Prijavom na ovaj program dobivaš priliku kupiti tuđe greške i tako si dugoročno uštediti vrijeme i novac te izgraditi povjerenje u biznisu.
PRIJAVI SE OVDJE!
Autor: Tatjana Štefanac Zjalić