U nastavku ćemo se osvrnuti na to kako prepoznati osobu koja ima izraženu empatiju, zašto su ove osobe važne u timu, što ih motivira, a što posebno demotivira. Drugim riječima, kako voditi osjetljive zaposlenike?
Biste li za nekog od zaposlenika rekli da je:
- odličan slušač
- ima mnogo ideja
- lako upravlja odnosom s klijentom
- kontinuirano brine o potrebama drugih kolega
- perfekcionist
- vidljivo mijenja raspoloženja
- lako se uzruja/ima suze u očima
- nestrukturirano se izražava (bolji je u pismenoj komunikaciji)
Ako je vaš odgovor potvrdan na više navedenih konstatacija vjerojatno u timu imate osobu koja ima karakternu osobinu prisutnu prema nekim istraživanjima u 15-20% populacije, a riječ je o visokoosjetljivoj osobi tj. osobi s iznimno izraženom empatijom.
Hipersenzibilnost (visokaosjetljivost) se smatra karakternom osobinom koja osobi omogućava da bolje primjećuje stvari u okolini, osjeća tuđa raspoloženja, vidi tuđe poglede, čita neizrečeno zbog čega odlično razumije potrebe klijenata/kolega. Hipersenzibilne osobe osjećaju kad u prostoriji nije nešto kako treba (osjećaju vibru), imaju tzv. rendgensko opažanje.
Ova se karakterna osobina tek odnedavno proučava, tako da ih psiholozi opisuju na razne načine:
Dr. Elaine Aron, Elena Lupo i Rolf Sellina ih nazivaju hipersenzibilne osobe. Christel Petitcollin ih naziva iznimnomisleće osobe, a zbog brzine razmišljanja i neprestanog naviranja misli koje putuju brzinom svjetlosti. Jeanne Siaud-Facchin ih naziva višestruko darovitima jer imaju sjajnu inteligenciju, izoštreniju od prosjeka te mnogo talenata.
Kako doprinose timu?
Emotivnost je kod ovih osoba razvijenija nego kod većine i zbog bioloških i genskih razloga misle najprije srcem, a tek onda mozgom. Desna polutka mozga im omogućava da su iznimno intuitivni i kreativni, lakše prepoznavaju rizike i pronalaze odgovore na izazove. Imaju sposobnost nanjušiti rizik, izvrsni su slušači koji se poistovjećuju s govornikom, a zbog brzog mozga i jako izraženog instinkta lakše dolaze do rješenja. Zbog svega navedenog ove su osobe iznimno važni članovi tima i još bolji lideri.
S obzirom da se radi o osobama koje drugačije vide i osjećaju podražaje u odnosu na većinu, ove je osobe lako demotivirati i time znatno ograničiti njihove potencijale.
Kako ih motivirati, a kako demotivirati?
Ovim osobama potrebno je vrijeme za predah više nego drugima. Kratke stanke omogućavaju im da vrate bistrinu uma jer se zbog kontinuiranog razmišljanja, rješavanja, analiziranja i stvaranja dovode do iscrpljenosti, gubitka energije i hrabrosti.
Zbog dominacije emotivnog dijela mozga ove se osobe ne snalaze u bešćutnom svijetu. Pohvalite ih za odlično napravljen posao.
Ovim osobama potrebno je dodatno vrijeme kako bi strukturirali bujicu misli i ideja koje im kontinuirano naviru. Nemojte ih hvatati za svaku riječ i zadavati nerealne rokove.
Grupno pozivanje na odgovornost njih će posebno demotivirati, neće razumijeti vašu poruku, a iscrpit ćete im dodatno energiju i ugasiti nove ideje koje bi mogli s vama podijeliti.
Ove osobe odlaze kad se njima manipulira. Stoga, nikako im nemojte bacati mrkvu i očekivati od njih rezultat.
Nadamo se da će vam ovi savjeti pomoći kako voditi osjetljive zaposlenike.
Ukoliko želite sudjelovati u istraživanju koje provodimo, pomognite nam tako što ćete odgovoriti na anketu.
Hvala!