U duhu priča o milijunima koji se dijele iz EU fondova, u nastavku nam je namjera pojasniti kako ti kao poduzetnik možeš ostvariti uspjeh, odnosno kako dobiti potporu iz EU fondova, ali i u kojim slučajevima nema smisla ni pokušavati.
Ima ta jedna skupina poduzetnika koji su iznimno uspješni u poslovima koje rade, a naučili su da u životu ništa nije besplatno, šute i rade, zbog čega kaskaju u segmentu korištenja potpora za vlastite investicije.
Ima ih i mnogo izvrsnih koji su, poučeni lošim iskustvima, odustali od prijava.
Prvi znatiželjno pitaju može li se dobiti potpora, a drugi kategorički tvrde da nije moguće. Na temelju bogatog iskustva iz prethodnog programskog razdoblja, u nastavku donosimo odgovor za obje skupine.
Kada nema smisla razmišljati o prijavi na EU natječaj?
Isključimo prvo one situacije u kojima nema smisla razmišljati o prijavi na EU natječaj.
Niže navedene situacije najčešće rezultiraju time da nemaš šansu dobiti potporu iz EU fondova:
- Ne planiraš rast poslovanja – ni zapošljavanje ni rast prihoda (izuzetak: za R&D projekte ovo nije obvezno).
- Nemaš niti vlastito učešće ni mogućnosti pribaviti sredstva za likvidnost projekta.
- Platio/la bi druge tvrtke da vam proizvedu proizvod koji želite prodavati.
- Želiš nabaviti rabljenu opremu ili opremu za redovito poslovanje.
- Već si započeo/la s troškovima na projektu.
Ako nisi ni u jednoj od navedenih situacija, ima smisla istražiti postoji li neki natječaj koji bi ti odgovarao.
Potraga često iziskuje mnogo vremena i traži strpljenje.
Pretpostavit ćemo da si u šumi informacija uspio/la doći do pravovremene informacije o pojedinom natječaju. Naime, još uvijek ne postoji jedno mjesto na kojem možete pratiti sve izvore potpora za poduzetnike, što je posebno problematično poduzetnicima koji djeluju u više djelatnosti ili o istome promišljaju.
Što kada pronađeš potencijalan natječaj?
Nakon što si pronašao/la potencijalan natječaj, prilikom razmišljanja o prijavi pokušaj si odgovoriti na sljedeća pitanja:
- Koji je cilj natječaja? Ako je svrha natječaja povećanje energetske učinkovitosti, a ti baš kupuješ novi energetski učinkovitiji stroj, ne mora nužno značiti da je ovaj natječaj za tebe.
- Koji su prihvatljivi, a koji neprihvatljivi troškovi? Kategoriju prihvatljivih troškova ne možeš promatrati samostalno bez drugih uvjeta natječaja, no vrlo često je najispravniji put krenuti promišljati u što točno planiraš uložiti u narednih godinu dana, a kako bi zaključio/la ima li natječaj smisla.
- Kolika je minimalna potpora, tj. koja je vrijednost investicije minimalno potrebna? Da bi bio/la prihvatljiv za prijavu, investicija treba biti veća od minimalno tražene natječajem. Iako u natječaju nije propisana minimalna investicija, do nje ćeš doći uzimajući u obzir maksimalno propisani intenzitet potpore za planiranu investiciju i/ili veličinu. Dodatno, vrijednost projekta i potencijalne potpore treba razmatrati u kontekstu kompleksnosti prijave i provedbe projekta u odnosu na moguću potporu.
- Kada mogu nastati troškovi, tj. koliko je moguće trajanje projekta? Planiraš li investiciju kroz nekoliko mjeseci do godine dana, trenutak je idealan. Naime, ako danas predaješ prijavu, rezultate o projektu najčešće nećeš dobiti u razdoblju od 4 do 6 mjeseci kada možeš započeti ulagati. No, ako ti se žuri s investicijom, najčešće možeš krenuti i odmah po predaji prijave uz poštivanje procedura.
- Koji su preduvjeti, tj. administrativni uvjeti prihvatljivosti? Neke administrativne uvjete možeš udovoljiti i nakon objave natječaja. Npr. kod pojedinih natječaja – registrirati se za pružanje djelatnosti ili zaposliti osobu. No najčešće su administrativni uvjeti definirani za godinu koja prethodi godini prijave, na što ne možeš utjecati kada je natječaj objavljen.
- Koliko bodova potencijalno možeš prikupiti? Nakon što udovoljiš administrativnim kriterijima, sljedeći korak u procesu evaluacije je procjena bodova. Ako udovoljavaš minimalno potrebnim bodovima i sredstava ima dovoljno, ostvario/la si potporu. Ako je natječaj po principu “najbrži prst”, dovoljno je ostvariti minimum i osmisliti strategiju za najbrži prst. No, ako se prijave evaluiraju ovisno o bodovima, tada osim što moraš imati izvrsnu ideju, ona mora biti izvrsno i raspisana. S dodatnim aktivnostima koje često ne moraju biti skupe možeš skupiti dio bodova.
Dakle, za uspjeh je potrebno pronaći natječaj koji je usklađen s tvojim planovima po svrsi natječaja, planiranim troškovima te učincima koje ćeš ostvariti.
Rizik predstavlja i raspoloživi budžet natječaja – smislenost prijave značajno je različita ako se očekuje 30 dobitnika ili stotinjak njih.
Ako je natječaj “pisan za tebe”, uvjetno rečeno, ima smisla prijaviti se u iznimno jakoj konkurenciji.
No, prilagođavaš li ideju uvjetima natječaja u jakoj konkurenciji, a bez strategije kako se prijaviti, velike su šanse da nećete dobiti potporu.
Kako dobiti potporu iz EU fondova?
Možemo zaključiti kako potporu dobivaju poduzetnici čije su ideje usklađene s uvjetima natječaja, koji su spremni preuzeti rizik povećanja zapošljavanja i rasta prihoda.
Oni poduzetnici koji su osigurali vrijeme te ne prepuštaju stvari slučaju, već analiziraju, planiraju i čitaju detalje.
Navedena logika ne vrijedi kod “nacionalnih” natječaja koji su iznimno nepredvidivi i netransparentni.
U ovom slučaju moguće je da ne dobiješ odgovor na predanu prijavu, a da se natječaj nakon pet mjeseci od predaje prijave poništi. Obavijest o poništenju ne dobiješ, a na stranicama Ministarstva odluka o poništenju duboko je zakopana kako ju ne bi mogao/la pronaći.
Bez obzira na pojedinačna loša iskustva i primjere, dobrim istraživanjem prilika, uz primjenu “školskog” pristupa u pripremi, vrijedi pokušati.
Ako te zanima pregled aktualnih prilika za sufinanciranje poduzetničkih ideja, istraži našu BAZU NATJEČAJA.
Posljednjih 12 godina pomažemo u pripremi dokumentacije za EU financiranje. Pratimo sve dostupne izvore financiranja. Javi se da budemo tvoja desna ruka.
Autor: Tatjana Štefanac Zjalić