U ovom članku saznaj kako analizirati ponude EU konzultanta i kako odabrati EU konzultanta koji je pravi za tebe.
U nastavku pišemo o elementima koje možeš procjenjivati kada uspoređuješ ponude EU konzultanata čija usluga na “prvu” djeluje usporediva. Pročitaj naš osvrt ukoliko se ne osjećaš ugodno dok biraš EU konzultanta.
Dobivaš hrpetinu mailova s raznih strana s informacijama o potporama za tebe, a ne znaš otkud krenuti?
Šokiran si rasponom cijena – jedni nude uslugu za 3.000 eura, a drugi “isto” za 13.000 eura?
Tržište EU konzultanata u totalnom je kaosu, “svi” se bave pisanjem EU projekata.
Prije 10 godina radila sam istraživanje ovog tržišta. Još tada smo sastavili popis s preko 200 tvrtki koje su se promovirale kao stručnjaci u ovom području.
Vjerujem da bi danas broj bio preko 1000 (nismo istraživali sadašnje stanje). Na tržištu su prisutne tvrtke s dugogodišnjim iskustvom, mnogobrojne su novoosnovane tvrtke od strane stručnih osoba koje su bile zaposlene kod prethodno spomenutih.
Pojavljuju se i etablirane tvrtke iz drugih segmenata koje su iskoristile priliku i “pokupile” stručnjake dugogodišnjim ekspertima. Imamo mnogo onih koji su otišli na tečaj u trajanju od 1-3 tjedana i postali “certificirani” EU eksperti.
Većina navedenih ima svoje tržište. Neminovno da je konkurencija zdrava za tržište i poduzetnici će moći dobiti vrhunskog konzultanta po znatno nižim cijenama nego je to bilo slučaj prije nekoliko godina.
No, postavlja se uvijek isto pitanje…
…kako odabrati EU konzultanta i uslugu koji tebi treba?
Kao i kod odabira drugih dobavljača, prvi ključni korak je donijeti odluku o obujmu usluge koju tražiš.
Tražiš li podršku u jednom projektu, ili dijelu projekta, ili npr. tražiš dugoročnog partnera za više tvojih projekata? Ovo je logičan korak kad kupujemo npr. strojeve ili opremu.
No, s obzirom da je usluga savjetovanja neopipljiva, tj. mnogo je neopipljivih elemenata, često se pretpostavlja promatrajući iz vlastitih cipela.
U nastavku želimo skrenuti pozornost na dodatne elemente koji mogu činiti razliku u konačnom uspjehu, ali i potrebi za tvojim većim ili manjim angažmanom u realizaciji projekta koji je predmet suradnje. To ti može pomoći pri odluci kako odabrati EU konzultanta.
Dodatni elementi za procjenu, s poveznicom zašto bi ti ovo moglo biti važno:
I. CIJENA TVOJEG SATA RADA
- Koliko je angažmana na TEBI (npr. na koji način je zamišljena suradnja – tko piše koje dijelove, koliko inputa trebaš dostaviti…)
II. SMANJENJE RIZIKA NEUSPJEHA I GUBITKA VREMENA ILI NOVCA
- Razina detalja koju konzultanti prate (npr. za uspjeh je nužno pratiti natječajnu dokumentaciju, Q&A, moguće radionice, video materijale – nisu svi detalji koji rezultiraju uspjehom poznati iz natječajne dokumentacije)
- Piše li konzultant prijavu na temelju tvojeg inputa ili te savjetuje u koncipiranju projekta, pruža savjete povezane uz tvoje poslovanje (npr. želiš nabaviti stroj, a konzultant ti sugerira uključivanje edukacije, putnih troškova ili aktivnosti koje doprinose horizontalnim načelima ili ti savjetnik npr. sugerira rješenja za upravljanje horizontalnim funkcijama)
- Ima li konzultant mogućnost sagledati širu sliku i upozoriti te na ugovorne obveze i posljedice tvojih određenih postupaka tj. misli li on umjesto tebe.
III. PROPUŠTENE POTPORE I VISINA NEPLANIRANIH TROŠKOVA
- Brine li konzultant o neplaniranim troškovima u tvojem projektu i tako minimizira propuštanje potpora (npr. za isti projekt možete tražiti potporu za nabavu stroja ili za nabavu stroja, edukaciju osoba za rad na stroju, putne troškove, plaće osoba koje slušaju edukaciju).
- U prvom slučaju ako si mali poduzetnik i, primjerice, stroj košta 700 tisuća eura – potpora bi bila 450.000 eura. U drugom slučaju potpora za iste troškove koji će ti neminovno nastati može biti 70.000 eura veća.
Kao i u svakom drugom poslu, iskustvo konzultanta može ti pomoći da se ne obvežete ostvariti ono što nije realno. Balans može presuditi o uspjehu na kraju, npr. bez preuzimanja rizika povećanja prihoda, radnih mjesta, nije moguće ostvariti potporu. No izuzetno je važno što se piše u prijavi jer ona predstavlja ugovornu obvezu.
Postavi si pitanje – koliko bih platio ovu osobu/tim da ju/ih želim zaposliti? Zašto bi ih platio više u odnosu na druge na ovom radnom mjestu?
To pitanje može pomoći odlučiti u kojim situacijama nema smisla odabrati ekonomski najpovoljniju ponudu, već je cijena jedini ključan parametar.
Gdje je Happtory u ovoj priči?
Mi smo preskupi za one koji imaju vremena koncipirati samostalno projekt, detaljno planiraju za buduće razdoblje, sami brinu o detaljima i imaju značajno iskustvo u pripremi EU projekata.
Stvarati sretne partnere definitivno možemo s onima koji imaju dugoročnu viziju, no zbog nedostatka vremena vlastitim biznisom, ne stižu se baviti detaljima! Naša je dodana vrijednost što mislimo umjesto TEBE (gdje su potencijalni rizici, koji će troškovi iskočiti putem, kako dobiti više potpore).
Na tvoju (a dugoročno i našu) sreću još nismo naučili pisati za dobar (3), tako da se budimo s projektima i ne puštamo ih dok nisu za odličan (5).
Mi provjeravamo ono što je već provjereno (možda zvuči suludo, ali iskustvo je pokazalo da je jedino ispravno). Zbog ovakvog pristupa prijave prolaze i u međunarodnoj konkurenciji i kad je budžet dostatan za svega 3 prijavitelja od 700 kandidata.
Kada bude dovoljno novca za sve poduzetnike s planiranim investicijama, možda se odvažimo napisati projekt za dovoljan (2), a možda i ne. 🙂
Posljednjih 12 godina pomažemo u pripremi dokumentacije za EU financiranje. Pratimo sve dostupne izvore financiranja. Javi se da budemo tvoja desna ruka.
Autor: Tatjana Štefanac Zjalić